053-436 40 99 leo@kampaccountancy.nl

Samen voor uw zaak!

Wat staat er op de winst- en verliesrekening?
De winst- en verliesrekening is onderdeel van de jaarrekening die de accountant opstelt. Het geeft een overzicht van de ‘resultaten’ en beantwoordt de vraag: wat zijn de kosten en opbrengsten gedurende een bepaalde periode geweest? Meestal heeft de winst- en verliesrekening een verticale of staffelvorm. Dit betekent dat alle verschillende posten onder elkaar staan om de overzichtelijkheid te verbeteren en fouten te minimaliseren.

Drie type resultaten
Op de meeste jaarrekeningen worden de resultaten gegroepeerd in drie onderdelen:

  • Resultaat uit de normale bedrijfsuitoefening: het gaat hier om, zoals het woord al zegt, reguliere omzet verminderd met reguliere kosten.
  • Bijzonder resultaat: dit resultaat is ook gerelateerd aan de normale bedrijfsoefening, maar er is hier sprake van resultaat dat voortkomt uit een bijzondere gebeurtenis. Ook resultaten die bijzonder zijn in grootte in relatie tot de omzet of kosten, of resultaat uit een eenmalige gebeurtenis worden hiertoe gerekend.
  • Buitengewone resultaten: dit is resultaat dat niet voortkomt uit de normale bedrijfsuitoefening. Denk bijvoorbeeld aan resultaat uit de verkoop van een bedrijfsonderdeel.

Om de resultaten te ordenen staan zowel aan de lasten- als aan de opbrengstenkant tal van posten onder elkaar. U leest hieronder wat de meest voorkomende posten zijn.

De bedrijfsopbrengsten: het grootste deel bestaat uit netto omzet. Dit is omzet exclusief btw. Daarnaast staan er op de winst- en verliesrekening ook andere opbrengsten, waaronder:

  • wijziging in voorraad en reeds geproduceerde goederen die nog niet verkocht zijn, maar wel een bepaalde toegevoegde waarde hebben;
  • geproduceerde vaste activa, kosten die zijn toegerekend aan de ontwikkeling van vastgoed bestemd voor eigen gebruik;
  • ontvangen subsidies;
  • schade-uitkeringen;
  • ontvangsten voor uitgeleend personeel.

De bedrijfslasten: de bedrijfslasten worden, net als de opbrengsten, in verschillende categorieën ingedeeld. U kunt denken aan:

  • handelsgoederen, grond- en hulpstoffen;
  • diensten;
  • salarissen, sociale lasten en pensioenen;
  • afschrijvingen en waardeverminderingen;
  • voorzieningen voor risico’s en kosten (behalve voorzieningen debiteuren);
  • andere bedrijfskosten.

Heeft u vragen over het opstellen van uw jaarrekening? Neem dan gerust contact op met ons kantoor in Enschede!

Heeft u vragen over dit onderwerp?

Op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief!

Deze website maakt gebruik van cookies ten behoeve van het goed functioneren en voor het optimaliseren van de gebruikerservaring. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten